יום שבת, 15 בינואר 2022

גמל הוא סוס שתוכנן על ידי ועדה

 


הסרט ״מלחמות הפנטגון״ מספר על תהליך התכנון והפיתוח של טנק הברדלי לצבא ארה״ב. בסרט מככבים (תופים בבקשה) קרי אלווס (הידוע בכינוי ווסטלי מהסרט ״הנסיכה הקסומה״) וריצ׳רד שיף (שמוכר מסדרת הטלוויזיה הטובה בכל הזמנים ״הבית הלבן״ שם הוא משחק את טובי). 

הסרט הוא מופת של תכנון מוצר והנדסת מערכת גרועים. בלי ספויילרים, אבל באמת שאין הזדמנות שלא מוחמצת בו והתסכול של ראש הפרוייקט והמהנדסים, לעומת הניתוק של מקבלי ההחלטות, הוא משהו שכולנו שמענו עליו בכל חברה מוצרית. מומלץ לראות את הקטע הבא לפני שממשיכים בקריאה



מאחר וצר עולמי, אני אקח את האנלוגיה הזאת דווקא לכיוון אחד המוצרים הכי בסיסיים בעולם משאבי האנוש - תהליך המשוב. 

תהליך המשוב, או בשמו הלועזי Performance Review, הוא תהליך שנועד, ובכן, לתת משוב לעובד על הביצועים בתקופה האחרונה. לפני שכולם קופצים וקופצות - כן, אני יודע שיש לו עוד מטרות כמו מחוברות, התפתחות, למידה, חווית עובד וברור סוג דם. אבל במקור, זאת הייתה הכוונה - לתת פידבק על ביצועים של תקופה מוגדרת.

אז מהן 3 הטעויות שאנחנו, אנשי ונשות HR עושים בתהליך המשוב (מוזמנים להוסיף)

  1. שוכחים מי הם המשתמשים. בשנה האחרונה נפגשתי עם מיטב החברות שיש בשוק שמציעות מערכות לניהול תהליך המשוב. אף אחת מהן לא בקשה לפגוש מנהלים או עובדים. בסרט, הברדלי מיועד להיות כלי רכב צבאי שמסיע חיילים לשדה הקרב. הוא אמור להיות מהיר, קשה לזיהוי ובעל יכולת לקחת מעל עשרה חיילים. בסיום התכנון הוא משרת אינטרסים של הרבה פונקציות ארגוניות אבל שם את החיילים בסכנה. מערכות משוב יודעות להציע פיצ׳רים שלעולם לא נשתמש בהם. הם לא תמיד מודלוריות ומייצרות הרבה רעש לתהליך ששיאו הוא שיחה בין עובד למנהל (הן גם כוללות פיצ׳רים מעולים כמובן). 

  2. פחות זה יותר. יצא לי פעם לראות טופס משוב, שכאשר הודפס ריק, הגיע ל14 עמודים. פונקציות HR לא תמיד מנהלות המון אנשים ולכן קל לשכוח שכל שאלה, פרק, ובקשה שאנחנו מוסיפים לטופס או כל שלב בתהליך צריך מקבל מכפלות ארגוניות ואנחנו חייבים לקחת אחריות על הזמן הארגוני שהתהליך שלנו לוקח. יכול להיות שהתוצרים מצדיקים את ההשקעה, אבל זה ללא ספק משהו ששווה לבדוק מידי פעם. טנק הברדלי התחיל צנוע וככל שהוסיפו עליו יכולות, פגעו בדרישות המקוריות, הגדילו את מספר הנסיעות שהוא היה צריך לעשות לשדה הקרב מה שהוביל כמובן לבזבוז זמן וסיכון.

  3. זה טנק? בשלב מסויים המהנדס מסב את תשומת ליבו של מנהל הפרוייקט שעם כל התוספות החדשות, הברדלי נראה כמו טנק. ראש הפרוייקט אומר ״אבל זה לא טנק״. המהנדס בתגובה שואל אותו אם להוסיף שלט בחמישים שפות שונות ״אני לא טנק בבקשה אל תירו עליי״. תהליך משוב נועד להעריך את הביצועים של העובדים בתקופה האחרונה. הוא לא נועד להיות איתור צרכי למידה או להחליף סקר מחוברות ארגוני. כל תוספת משנה את פוקוס השיחה ומפזרת אותה. זה מפתה להכניס עוד שאלות ופרקים, או כמו שאמרה לי פעם מנהלת HR ״אם המנהלים כבר פוגשים את העובדים אז שישאלו אותם….״.  


אני בטוח שיש עוד שיעורים שאפשר ללמוד מהסרט הנהדר הזה ואני ממליץ בחום לראות את כולו ולא רק את העשר דקות המופלאות האלו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

קקי של לאמות ולגאסי ארגוני

אשתי היקרה סיפרה לי השבוע את הסיפור הבא. (לא מצאתי עדות שמדובר בסיפור אמיתי אבל אני מאמין לאביטל כברירת מחדל וצורך השרדותי)  בתחילת שנות ה-4...