יום חמישי, 7 במרץ 2019

מה ארגונים יכולים ללמוד על תהליכי Onboarding מליגת הNBA ?


היום הראשון בעבודה הוא יום משמעותי.

יצא לי לשמוע סיפורי זוועות כמו בחור שהלך לאיבוד במשך יום שלם כי אף אחד לא בא לאסוף אותו, דרך עובדת שקיבלה רשימת קריאה לחודשים הקרובים עם ברכת "נתראה כשתסיימי" ועד למקרה בו לקח למנהל חצי יום להבין שהוא אסף את הבחור הלא נכון מהקבלה.

יותר ויותר ארגונים משקיעים בימים הראשונים בעבודה ובצדק. מאמר של HBR הראה שארגונים שמשקיעים בתהליכי Onboarding מדווחים על 62% יותר פרודקטיביות מצד הנקלטים החדשים ו50% יותר הישארות לאורך זמן. הנתונים האלו שווים בסופו של דבר כסף ומצדיקים את ההשקעה בתהליכים.

ליגת הNBA  קולטת מידי שנה כ-60 שחקנים חדשים (רוקיס) מהדראפט ועוד שחקנים שהגיעו מליגות אחרות והחתמות שונות.
מידי שנה בספטמבר הליגה מקיימת סמינר של 4 ימים בהם השחקנים עוברים סדנאות בנושאים שונים: פיתוח קריירה, diversity and inclusion, חינוך כלכלי, התמודדות עם תקשורת, ההיסטוריה של הNBA, רשתות חברתיות והתמודדות עם לחץ נפשי. השחקנים החדשים נפגשים עם שחקני עבר ועוברים סדנאות מתקדמות ע"י מיטב המומחים.
שימו לב שהשבוע הזה לא נמצא באחריות כל אחת מהקבוצות אלא ארגון השחקנים והליגה לוקח חסות על הפעילות. לשם השוואה הדבר דומה אם גוגל, אמאזון ופייסבוק היו מארגנות שבוע אוריינטציה לעובדים חדשים ביחד.

ליגת הNBA לא עושה זאת לחינם. הכדורסל האמריקאי נמצא בעלייה מתמדת בכל הפרמטרים – הכנסות, רייטינג ופופלאריות. הליגה מבינה שכל אחד מהשחקנים מייצג את המוצר ולכן היא לוקחת חסות עליהם. שחקן NBA  שפורש ופושט את הרגל הוא פרסום רע לליגה. ואם זה נשמע לכם לא סביר אז לפי כתבה במגזין sports illustrated  60% משחקני הNBA  פושטים רגל במהלך 5 השנים לאחר הפרישה.
הליגה למעשה משקיעה בשחקנים (ולא רק בכוכבים) כדי שיהיו שגרירים שלה במהלך ואחרי הקריירה. שיקבלו כלים רלוונטים לחיים ויכירו את התרבות של הארגון אליו הם נכנסים.

עוד נקודה היא שהליגה משקיעה בנושאים שאינם כדורסל נטו מתוך הבנה שפיתוח השחקנים כבני אדם ואנשי קריירה ייצר בעתיד מוצר טוב יותר עם שגרירים טובים יותר שייצגו את ליגת הNBA בארה"ב ובעולם. 

שבועות החניכה של ארגונים עסקיים מתחילים להשתנות, חברות כמו wework ופייסבוק עושות סוג של טירונות בכניסה לארגון בו העובדים החדשים מקבלים שבוע או חודש שבו הם מכירים לעומק את הארגון עוד לפני ההצטרפות לצוות האורגני שלהם.

ישנן חברות אשר מגדילות לעשות ומעניקות סדנאות "פרישה" לעובדים עוזבים הכוללות הכוונת קריירה, סדנאות בכתיבת קו"ח ובו לא נשכח את (מוזיקה בבקשה) הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים (של משרד הביטחון).

לדעתי ההשקעה הגדולה ביותר צריכה להיות בשלב הכניסה לארגון, עובד חדש מרוצה שעובר תהליך חיברות חיובי ומושקע יהפוך להיות עובד פרודקטיבי בצורה מהירה יותר, יביא חברים (חבר מביא חבר היא פלטפורמת הגיוס המוצלחת ביותר) וישמש כשגריר לארגון. לדעתי לא מדובר רק על חניכה מקצועית וחברתית וארגונים שיצליחו לתת גם מעבר, בכלים אישיים ופרקטים לחיי היום-יום יוכלו להשיג יתרון בתחרות על המשאב האנושי.



תגובה 1:

  1. אתה צודק. כולנו זוכרים את היום הראשון בארגון והזכרון הזה בעל השפעה משמעותית על תפיסת הארגון בעיני העובד לאורך שנים.
    קליטה טובה שווה עובד טוב יותר, כמו שהבינו ב NBA

    השבמחק

קקי של לאמות ולגאסי ארגוני

אשתי היקרה סיפרה לי השבוע את הסיפור הבא. (לא מצאתי עדות שמדובר בסיפור אמיתי אבל אני מאמין לאביטל כברירת מחדל וצורך השרדותי)  בתחילת שנות ה-4...