יום שישי, 26 במרץ 2021

אז למה לי פוליטיקה עכשיו ? חיתולים וקדנציות

זהו כמובן לא פוסט על פוליטיקה וכל קשר בין הפוסט, הנושא שלו ואירועי השבוע האחרון הן על אחריותו ודמיונו של הקורא. אני רק שואל את עצמי שאלה פשוטה - האם החלפת מאמנים תורמת או פוגעת בביצועי הקבוצה?

מחקרים שבדקו את ההשפעה ארוכת הטווח של החלפת מאמנים בענפי ספורט שונים גילו השפעה חיובית קטנה מאוד של המהלך לטווח הקצר וחוסר השפעה בטווח הארוך. יחד עם זאת חשוב לציין שאצל קבוצות שהיו במצב רע ונחשבו גרועות היה שיפור קל או חוסר שינוי בתוצאות ואצל קבוצות בינוניות ומעלה נמצאה ירידה בביצועים.

מחקר שנעשה בליגה הספרדית בכדורגל הראה שבמדידה של 10 משחקים לפני ואחרי השינוי אין השפעה לחילופי המאמנים.

אז בעצם, למה להחליף? אם גם ככה לא יהיה שינוי כבר עדיף להישאר עם המאמן עד סוף החוזה (להחלפת מאמן יש גם מחיר כלכלי כי צריך לשלם פיצויים) לא ככה? 

בלה גוטמן, מאמן הכדורגל היהודי הגדול ביותר אי פעם, דיבר על כך שהעונה השלישית היא קריטית בחיי מאמנים. לקבוצות מנצחות קל יותר לזכות באליפות מאשר לשמור עליה. הסיבות לכך הן רבות: קל יותר לייצר מוטיבציה אצל שחקנים שטרם הגיעו להישגים, היריבים לא תמיד מגיעים מוכנים, לכולם עדיין יש מה להוכיח.  אחרי הזכייה באליפות או הישג גדול אחר מתרחשת תופעה שבספרו של פט ריילי (the winner within) נקראת "מחלת היותר" – הרגע שבו יותר מידי שחקנים מרגישים שמגיע להם יותר כי הם חלק מקבוצה מנצחת. הרגע הזה הוא תחילת הנפילה.
אחרי 3 שנים יש צורך בתחלופה, של שחקנים או מאמן כדי לבנות מחדש צוות עם מוטיבציות חדשות. 


אני מאמין שיציבות בעולם העבודה היא טובה לטווח בינוני ולכן קדנציות הן כ"כ חשובות. הן משאירות את הארגון חי ובועט, מזרימות דם וידע בארגון ונלחמות בקיבעונות ובשחיתות. על מנת שאדם יקלקל את המערכת הוא לא צריך להיות מושחת חלילה, מספיק שמנהלים נמצאים יותר מידי זמן בתפקיד וכל שאר הארגון מתנהל לפי הנחות עבודה אשר מותאמות לאותם מנהלים - הפתרונות המוצעים מכוונים לדרך החשיבה שלהם, סגנון התקשורת מתחיל להיות דומה לשלהם ועולם שלם של פתרונות אחרים נזנח הצידה כי בסופו של יום אנשים רוצים להצליח לקדם את העבודה.
מצד שני החלפת מנהלים בצורה תכופה מראה על היסטריה ולדעתי ההשפעה בארגונים אפילו הרסנית יותר מאשר בעולם הספורט. אני בטוח שכל עובד אשר יש לו אפשרות היה מרענן את קו"ח שלו אם המנהל שלו היה מתחלף פעמיים באותו חודש.
קדנציות, גם אם אינן מגובות במדיניות, מאפשרות לארגון להזיז אנשים (הצידה, למעלה ואם יש אומץ גם חזרה לתפקידי IC מתפקידי ניהול) ולשמור על הארגון חד. הם נותנות אופק והזדמנות לאנשים שונים להצליח בארגון ובסופו של דבר תורמות להצלחת החברה.
הציטוט המצורף אינו מכוון לדמות ספציפית אלא כאמירה כללית על מנהלים, מנהלות ואנשים בעמדות מפתח. והוא רלוונטי לחיי האישיים כאבא לתינוקת שהתחילה לאכול מוצקים.





תגובה 1:

קקי של לאמות ולגאסי ארגוני

אשתי היקרה סיפרה לי השבוע את הסיפור הבא. (לא מצאתי עדות שמדובר בסיפור אמיתי אבל אני מאמין לאביטל כברירת מחדל וצורך השרדותי)  בתחילת שנות ה-4...