יום ראשון, 30 באפריל 2023

טד לאסו - פרק 7 - החוט המקשר


״ברגע שתחזיק אותם בביצים, הלב והראש כבר יבואו״ ציטוט לא מדויק של תאודור רוזוולט. 

תקציר קצר

הקבוצה מתאמנת על סגנון המשחק החדש (טוטאל פוטבול). קילי מקבלת מנה של love bombing מג׳ק ורבקה מזהירה אותה מדפוס ההתנהגות הזה. סם נגרר לויכוח בטוויטר עם חברת ממשלת בריטניה בנוגע למהגרים (היא רוצה להטביע אותם בים, הוא פחות והיא עונה ״תכדרר ותשתוק״) והויכוח גולש מחוץ לטוויטר. ממש כשאבא שלו מגיע לביקור המסעדה שלו נפרצת ומושחתת. הקבוצה מתקשה להשתלט על סגנון המשחק החדש אבל בעוד רוי רוצה לתת להם כמה חודשים להתאמן לפני שיממשו את הסגנון בפועל, טד רוצה להתחיל לשחק בסגנון החדש באופן מיידי. בגזרת נייט - הוא אוזר אומץ ומציע לג׳ייד מהמסעדה לצאת איתו והיא אומרת כן. 



אז מה היה לנו?

ניהול שינוי, וכמובן, מעורבות של ספורטאים בנושאי פוליטיקה.


ניהול שינוי

אני אנסה להקביל את השינוי בשיטת המשחק והדרך בה טד מנחיל את השינוי למודל שינוי סוויץ׳.

המודל פותח ע״י הפסיכולוגים דן הית׳ וצ׳יפ הית׳ והוא בגדול מסביר איך מיישמים שינוי ארגוני.

הנה קישור לסרטון קצר שמסביר על המודל.

למודל שלושה חלקים:

הרוכב (Direct the Rider) - מייצג את החלק האנליטי והרציונלי. צריך לקבוע הנחיות ברורות ומטרה מוגדרת כדי להוביל את הדרך.

הפיל (Motivate the Elephant) - מייצג את החלק הרגשי שאחראי על המוטיבציה והפעולה. הפיל צריך להרגיש מעורבות ומושקע כדי בשינוי כדי להמשיך לפעול קדימה.

הדרך (Shape the Path) - מייצג את הגורמים החיצוניים המשפיעים על ההתנהגות כולל הסביבה והאנשים מסביבנו. הנתיב (הדרך) צריך להיות מעוצב בדרך שתתמוך ותעודד את ההתנהגות הרצוייה בשינוי. 

הרעיון הוא, כמובן, שבמידה ונטפל בכל המרכיבים כך הסיכוי להצלחת השינוי יגדל. 

עכשיו בוא נראה מה טד עושה. 

שלב ראשון - הרציונל.
בירד מציג לקבוצה את ההיסטוריה של טוטאל פוטבול (סרטון) ואת העקרונות המנחים (תנועה מתמדת, אין תפקידים מוגדרים, השחקנים סומכים זה על זה ומגבים זה את זה). במודל סוויצ׳ החלק הזה נקרא גם התווית הצעדים המכריעים. המצגת של בירד נוגעת במטרה ספציפית ואפילו מנגנת על רגשות הקנאה כשהוא מציג את פפ גאורדיולה כמי שמייצג את השיטה מול ריצ׳מונד. כולם עכשיו מבינים לאן הולכים ולמה?


שלב שני - המוטיבציה

באימון הראשון אחרי ההצגה התיאורטית טד מציג מה צריך לקרות כדי שהם ישחקו טוטאל פוטבול:

  • כושר גופני גבוה - ואכן, רוי מריץ אותם מקצה לקצה תוך כדי שכולם מקיאים את נשמתם.

  • ורסטיליות - היכולת של כל אחד לשחק בעמדות שונות ולהכיר את התפקידים השונים. באימון השני כל שחקן מתחלף בתפקידים עם שחקן אחר. שחקני הגנה עם התקפה וכו׳. 

  • ערנות - לדעת איפה החברים לקבוצה נמצאים ומה הם צריכים. כל מה שאני אגיד על הקטע הזה הוא שהתרגיל שטד משתמש בו לא מומלץ בארגונים ושהוא על הגבול בין למידה להטרדה מינית. 

  • ועיקרון נוסף שטד משאיר פתוח… כי זה טד.

טד משתמש באחד העקרונות במודל הסוויצ׳ והוא מפרק את השינוי לחלקים קטנים כדי להתמודד עם החשש של השחקנים. 




שלב שלישי - לעצב את השביל

האוהדים מתחילים לאבד סבלנות וכשהם פונים לטד בפאב ומודיעים לו שהם יפסיקו להיות נחמדים הוא מציע להם לבוא לאימון. הוא מבין שהאוהדים הם חלק מהקבוצה ומהסביבה והשינוי לא יעבוד אם הם לא יהיו עם הקבוצה. במילותיו של טד לבירד ״זאת הקבוצה שלהם, אנחנו רק משאילים אותה לקצת״. הוא מנסה להתאים את הסביבה לשינוי ולהוריד חיכוך. באימון הראשון באים שלושה אוהדים, ובכל אימון ישנם יותר ויותר אוהדים.

טד רותם את הקהילה מסביב לקבוצה כי הוא מבין שהשינוי יקח זמן וכדי שהוא יצליח לא מספיק לעשות את השינוי בתוך הקבוצה. זה נכון לקבוצת כדורגל וזה נכון בשינויים ארגוניים. 


המודל סוויצ׳ הוא כמובן מורכב יותר ואני ממליץ לראות את הסרטון ואולי אפילו לקרוא את הספר. יש אפילו בעברית.


פוליטיקה וספורט - shut up and dribble 

סאם כאמור נכנס לעימות טוויטר עם פוליטיקאית גזענית וכמו שכולנו למדנו בחודשים האחרונים שום דבר טוב לא יוצא שרבים עם מטומטמים באינטרנט. אחרי האסקלציה האחרונה המסעדה של סאם נפרצת ומושחתת כשעל קירות המסעדה מרוססת הכתובת Shut up and dribble.

מדובר ברפרנס לעימות בין לברון ג׳יימס ועיתונאית של רשת פוקס, לורה אינגרהם. אחרי שלברון התבטא שטראמפ הוא ״אדם שלא מחובר לעם ולא שם קצוץ על העם״ העיתונאית הגיבה ״תשתוק ותכדרר״. אבל לברון הוא לא כזה והוא היה מעורב בקמפיין של הילארי, הוא מקים בתי ספר, תומך בפוליטיקאים ומתבטא במספר נושאים פוליטיים (BLM ועוד… אבל גם מעלים עין מזכויות אדם בסין כשזה פחות נח). 

אנחנו נמצאים בתקופה שבה כמעט ואי אפשר שלא להיות מעורב פוליטית. ארגונים שלא מגיבים או מדברים על המחאות בימים אלו נתפסים (בעיניי) כמנותקים. כמעט כל ארגון נדרש לאיזו שהיא אמירה על שביתות, מחאות ויציאת להפגנות. ספורטאים בישראל באופן מסורתי לא מביעים עמדה על כלום ושום דבר וחבל שכך. אבל לפחות בצד הארגונים אני חושב שיש יותר ארגונים שנוקטים עמדה או לפחות מעודדים את העובדים שלהם לנקוט עמדה ומאפשרים להם להביע את עצמם (לשני הצדדים).

אני לא חושב שיש ארגון שיכול להרשות לעצמו to shut up and dribble בלי לשלם מחיר על כך מהעובדים ומבחוץ והפתרון הטוב ביותר לדעתי הוא לדעת איך לאפשר הבעת דעה, להכיל חוסר הסכמה ולשמור על סביבת עבודה מכבדת. אנחנו חיים בתקופה שזה לא כזה פשוט. 


כדי להקליל את האווירה נסיים בציטוטי השבוע.

  • ״נישואים ופגינג לא באמת שונים, שניהם דורשים פשרות״ (אל תעשו גוגל לפגינג, לא משנה איך גיליתי)
  • ״זה כמו לקחת טיול ביער עם רוברט פרוסט, זה יכול ללכת באחת משתי דרכים״ (זה יותר טוב באנגלית)
  • Don’t fight back, Fight forward



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

קקי של לאמות ולגאסי ארגוני

אשתי היקרה סיפרה לי השבוע את הסיפור הבא. (לא מצאתי עדות שמדובר בסיפור אמיתי אבל אני מאמין לאביטל כברירת מחדל וצורך השרדותי)  בתחילת שנות ה-4...